S. Király Béla szerint az amerikai politikai rendszer három strukturális hibájának első oka a képtelenné váló amerikai választási térkép az oka. A pártok rövid távú érdekei miatt tízévente átalakított választási körzetek ideológiai értelemben homogén területek lettek és több mint kilencven százalékukban már nincs lehetőség programokat szembesítő választási küzdelemre.
A gyökeret vert párt jelöltének megválasztása garantált és képviselővé avatva nem érez már késztetést az egészséges kompromisszumok megkötésére, amelyet Tocqueville nélkülözhetetlennek tartott a demokrácia működéséhez. Azért küzd napjainkban sok aktivista, hogy a többségi választási rendszert arányossal váltsák fel, hiszen az elkényelmesedő képviselőknek nem áll érdekükben az újraválasztásukat garantáló mechanizmusokat módosítani.
Az amerikai demokrácia válságának másik oka a politikai mezőt elárasztó pénz vízválasztó szerepe. A képviselő-jelöltséghez milliós finanszírozás kell. A politikai befektetők elvárásai, a nyomásgyakorló csoportok kijáró emberré fokozzák le a képviselőket és oda az általános érdek: a tisztességes emberi élet biztosítása.
Az esztelen költekezési kényszer a kampány során az indulatokat célozza meg. Tocqueville annak idején arra figyelmeztetett, hogy a politikai osztály összefonódása a pénzvilág háttérfiguráival egy, a megújulásra képtelem zárt világot hoz létre.
A blokkolt, korrupcióra predesztinált politikai mezőhöz harmadik tényezőként hozzáadódik a technológiai forradalom perverz hatása, amely átalakítja a politikai kommunikációt. Hidegháborúvá erősítik a pártok ideológiai különbségek mentén húzódó vitáit.
Magyar Nemzet
Schmidt Mária a Terror Háza Múzeum főigazgatója nem titkolja, a Sorsok Háza koncepciójának kidolgozójaként a második világháború és a holokauszt tematikájában is szeretné megtörni a balliberális értelmezési és véleménymonopóliumot.
Schmidt Mária szerint nem lehet kétségbe vonni, hogy 1944. március 19., a német megszállás napja cezúra Magyarország XX. századi történelmében. Úgy véli, valójában nincs vita a magyar felelősség kérdésében. – Nem igaz, hogy mindenki kollaborált. Ahogy az sem igaz, hogy senki sem kollaborált – mondja a történész a német bevonulás utáni időszakról.
– Hadd kezdjem a beszélgetést egy idézettel! „A német megszállókat virágesővel, kedvesen fogadták hazánkban.” Történészként mi a véleménye erről a mondatról?
– Valóban így történt. Ausztriában. Meg lehet nézni a felvételeket, ott óriási lelkesedéssel, virágokkal fogadták a bevonuló németeket, élükön Adolf Hitlerrel.
– De a szerző „hazánkról” írt.
– Biztos egy osztrák írta ezt.
– Karsai László történész írta a Népszabadságban múlt csütörtökön.
– Ez annyira abszurd, hogy nem kommentálnám.
– Számított arra, hogy a német megszállás és a holokauszt hetvenedik évfordulója olyan heves indulatot vált ki a magyar közéletben, mint amit az elmúlt hetekben tapasztaltunk?
– Arra számítottam, hogy a kampány heves vitákat fog hozni. Abban reménykedtem, hogy ezek a viták a jelenről és a jövőről szólnak majd, hiszen a választási kampányban a különféle elképzeléseket kell a választók elé tárni. A balliberális politikai, értelmiségi tábor ehelyett a múlt rég megvívott csatáit próbálja feleleveníteni, amit kontraproduktívnak tartok, és nem hiszem, hogy a múlt tisztázását szolgálná.
– Hanem mit?
– Inkább a polarizációt. Álmomban sem gondoltam volna, hogy az 1944. március 19-i német megszállást, amely a XX. századi magyar történelem egyik legszomorúbb és legsúlyosabb következményekkel járó eseménye, nem mindenki tekinti cezúrának. Nem gondoltam, hogy bárki is vitatná: ekkor a második világháborúnak az egész magyarság számára legszörnyűbb szakasza kezdődött el.
– Mintha a történelem ismételné önmagát. 2002-ben az akkori kampány idején éles vitát váltott ki az ön által vezetett Terror Háza Múzeum létrehozása. Most a Józsefvárosi pályaudvarra tervezett, a holokauszt gyermek áldozatainak emléket állító Sorsok Háza miatt támadják. Kritikusai szerint a Sorsok Háza koncepciójának kidolgozójaként az embermentésre koncentrálva a holokausztért viselt magyar felelősség eltüntetésén dolgozik. Mi erre a válasza?
– Egyik részről az a vád ér, hogy nem tudni még, mi lesz az új intézményben. Másrészt úgy látszik, a bírálók nagyon is tudják. Annyiban kísértetiesen ismétlődik a múlt, hogy ugyanazok az emberek ugyanazzal a vehemenciával támadják a Sorsok Házát, mint akik annak idején a Terror Háza Múzeumot kritizálták.
Sokan akkor sem vették a fáradságot, hogy megismerjék bírálatuk tárgyát. Ez az intellektuális igénytelenség jele. Enn A Terror Háza Múzeum létrehozásakor hatalmas kudarcot szenvedtek el, és most attól félnek, hogy a második világháború és a holokauszt tematikájában is kikerül a kezükből az értelmezési monopólium.
Másrészt olyan félelmeik is vannak, hogy ha egy ilyen projekt sikeresen megvalósul, akkor nehéz lesz fenntartani, folytatni az Orbán-kormánnyal, a magyar jobboldallal szemben azt az antiszemitizmus, a szélsőségekkel való összejátszás vádját ismételgető támadássorozatot, amely napi szinten éri Magyarországot a külföld részéről.
– Kérem, segítsen a kritikusainak, és foglalja össze tömören a Sorsok Házában megvalósítandó koncepció lényegét!
– Abból indulunk ki, hogy a mai fiatalok egészen mások, mint amilyenek akár húsz-harminc évvel ezelőtt voltak a hasonló korúak. Ahhoz, hogy fel tudjuk kelteni az érdeklődésüket egy nagyon régen, hetven évvel ezelőtt történt esemény iránt, az ő nyelvükön kell elmondanunk a történetet.
Ez nagyon nehéz feladat. Először azt szeretnénk elérni, hogy megérintsük a Sorsok Házába látogató tizenéves fiatalok szívét, azután azt, hogy kérdéseik legyenek, majd lehetőséget biztosítunk, hogy a kérdéseiket feltegyék, és azokra válaszokat is kapjanak. Ez ad esélyt arra, hogy a hetven éve történteket egy értelmezési keretbe helyezhessék.
– De mit akarnak pontosan megmutatni a fiataloknak?
– Azt, hogy abban az időben fiatalok, gyerekek nem maradhattak többé fiatalok és gyerekek, felnőtté kellett válniuk, mert a nagyvilág, a történelem beleszólt az életükbe. Szétverte a családjukat, sokuknak az életét is elvette, sokukat bujkálni kényszerített. Akik ezt túlélték, nem gyerekként kezdték újra az életüket, hiszen olyan tapasztalatokat szereztek, amelyeket egy fiatal normális körülmények között nem szerez meg.
A másik, amit el akarunk mondani, az az, hogy az ember felelős a sorsáért, döntéseket hoz. Azoknak a sorsát is megismerhetik a látogatók, akik döntési helyzetben voltak. Azokét is, akik tettesek voltak, és a rosszat választották, de azokét is, akik kinyújtották a kezüket az üldözöttek felé, még ha az veszélyekkel is járt. Azt is meg akarjuk mutatni a mai fiataloknak, hogy mindig lehet a jót választani. Nekünk nem az a dolgunk, hogy kutatómunkát végezzünk, hiszen ez egy feltárt korszak hatalmas szakirodalommal…
Szerető Szabolcs
MNO
Az Etyek–Budai borvidék az Észak-dunántúli borrégió legkeletibb, a Buda környéki szőlőket felölelő része.
Teljes termőterülete 5600 ha, ebből 3927 ha I. osztályú. Akárcsak a régió többi borvidékén,itt is szinte kizárólag fehérborokat termelnek. Talajai jellemzően mészkő,dolomit vagy homokkő alapkőzeten alakultak ki. Az adottságok lehetővé teszik a korán szüretelhető pezsgőalapborok készítését. A borok többsége nem túl testes, reduktív, száraz bor.
Ismertebb borai:
Etyeki chardonnay, Telki királyleányka, Etyeki muskotály, Etyeki olaszrizling, Etyeki rajnai rizling, Budai sauvignon blanc
A Királyhágó – Erdély egyik kapuja
A Király-hágó – más néven Erdély kapuja - a Réz-hegységben, Kolozs és Bihar megye határán, Királyhágó és Báródsomos települések között, 582 méter magasságban található hágó.
Nagyvárad felől jövet a Rév-Báródi-medence után itt lehet közúton Kalotaszeg felé, majd Kolozsvárra eljutni. Nemcsak gazdasági, hanem kulturális szerepe is nagy, hiszen kapcsolatot teremt a Partium és a történelmi Erdély között.
Sokáig itt volt Partium és Erdély határa, a kiegyezés után pedig az Erdély megnevezés helyett gyakran a Királyhágón túl-t használták.
Ugyanakkor Partium és Bánság együttes jelölésére a reformátusok ma is a Királyhágómellék megnevezést használják (például Királyhágómelléki Református Egyházkerület).
"Kínok árnyékaiból
szólok hozzád, Istenem.
Kín mar, sújt, temet,
józan eszemet
vak veszélyben,
láncos mélyben
ne hagyd elveszítenem."
Weöres Sándor (1913-1989) - költő, műfordító, író
A Kálvária-hegyen áll a Kegykápolna, melyet Esterházy Pál építtette 1701 és 1707 között.
A kápolna a kegyszoborral és 24 stációjával katolikus zarándokhely.
A kápolnához angyalszobrokkal övezett széles szabadtéri lépcső vezet. A kapu fölött látható az Esterházy címer. Az oromzaton kőből kifaragott kegyszobor látható, valamint Szent Mihály és Gábriel arkangyal szobra.
A kápolnától részben fedett, részben nyitott lépcsőkön kanyargós folyosókon át egy mesterséges hegy belsejében, majd külső részein vezet a keresztút.
Bajmóc kisváros a Felvidéken, a Trencséni kerületben . Bajmóctölgyes és Bajmócfürdő tartozik hozzá. A Nyitra folyó jobb partján fekszik.
Kelet-Európa talán legszebb és leglátogatottabb kastélya a Pállfy várkastély. A vár két részből áll: az óvárból és az ötemeletes újvárból, melyben 100 szoba található. Mai formáját 1889 és 1910 között nyerte el, Hubert József tervei alapján.
A várhoz tartozik egy barlang és egy tó is. A tulajdonosok sorában a Pálffyakat a Thurzó és az olasz Onufrius család, valamint Csák Máté előzte meg.
A bajmóci Pálffy-várkastély a Loire menti kastélyokhoz hasonlóan, román-gótikus stílusban épült. Imponáló külseje, természetes környezete, a történelmi távlatokba nyúló, a várhoz kötődő élőhagyományok, és a gazdag, a nagyközönség számára is nyilvánosan megtekinthető műkincsállománya teszik egyedülállóvá.
Izabella utca 96 - Az 1896-97-ben épült házat Spiegel Frigyes és Weinréb Fülöp tervezte.
A templom késő gótikus stílusban épült 1465-1485 között. Utoljára Stornó Ferenc renoválta 1885-ben. Az Alsó-kapu egy barbakánnal ellátott kettős kapu, 1539-ben erősítették meg.